רשימות על מדע ופיוטים קצרים | דודי גולדמן

ובמקום הראשון בתחרות הרובוטים העולמית: נבחרת משותפת לישראל ול…איראן

לפני 3 שבועות, בעיצומו של המבצע, הצליחו 4 תיכוניסטים ישראלים לשכנע את הנבחרת האיראנית לשתף איתם פעולה. התוצאה: קטפו את המקום הראשון

לראשונה, נבחרת משותפת של תלמידי תיכון ישראלים ואיראנים קטפה את המקום הראשון בתחרות בינלאומית של בניית רובוטים לתלמידי תיכון ולסטודנטים מכל העולם.
הנבחרת, בת ארבעה תלמידי כיתות י"א-י"ב, ממגמת רובוטיקה בתיכון אוהל שם ברמת-גן, השתתפה לפני שלושה שבועות, בשיאו של מבצע "צוק איתן", בתחרות "רובוקאפ" העולמית, שהתקיימה בברזיל בעיר חאו פסאו. בתחרות השתתפו עשרות משלחות מכל העולם, שבנו רובוטים בתחומים שונים, ובהם כדורגל, ריקוד והצלה, והתחרו בקטגוריות שונות בשתי ליגות – בליגת הסטודנטים ובליגת התלמידים. הנבחרת שהתמודדה  בקטגורית "רובוט כדורגל" תיכנתה את הרובוט לשחק כדורגל מול רובוטים מקבוצות יריבות. התלמידים עבדו על הרובוטים במהלך השנה, וחקרו את תחום הרובוטיקה והאלקטרוניקה לעומק, כדי להגיע לתוצר הסופי – שלושה רובוטים שאחד תיפקד כשוער, אחד כחלוץ, ובו המעבד היה יותר מהיר בגלל הצורך לבצע הרבה פעולות ולהתקדם מהר, והשלישי כגיבוי.

התלמיד עידן נוטי, בני הוד, המורה לרובוטיקה, התלמיד דוד מוזיקנט, השר יעקב פרי, המורה אמה מטאייב, התלמיד דניאל לביא והתלמיד יוני ברכה. מקור: משרד המדע והחלל

התלמיד עידן נוטי, בני הוד, המורה לרובוטיקה, התלמיד דוד מוזיקנט, השר יעקב פרי, המורה אמה מטאייב, התלמיד דניאל לביא והתלמיד יוני ברכה. מקור: משרד המדע והחלל

את הפרס הראשון לקבוצות קיבלו הישראלים יחד עם ארבע מדינות נוספות בקבוצה, אשר כל אחת מהן שלחה את הרובוטים שלה כשחקנים בקבוצה. האתגר היה לתכנת את הרובוטים כך שיתקשרו וישחקו אחד מול השני, וגם יצליחו להבקיע גול לקבוצה השנייה.  בשנים קודמות סירבו המשלחות הערביות וגם המשלחת האיראנית להתמודד מול הנבחרת מישראל מסיבות פוליטיות. השנה, הודות למאמצי שכנוע והסברה של התיכוניסטים הישראלים בשטח, הצליחה הנבחרת הישראלית להגיע להבנות מול הקבוצות ממדינות ערב –  מצרים ועיראק שמולם התחרו, וגם עם איראן, שעימה שיחקו באותה הקבוצה, תקדים ראשון מסוגו בתחרות הזו.

"בזכות אסטרטגיה ומטרה משותפת, הצלחנו לשים את המחלוקות הפוליטיות בצד, ולהתמקד באתגר הטכנולוגי ובניצחון", סיפר אמש אחד החברים בנבחרת, עידן נוטי, שבעוד שבועיים יתחיל כיתה י"ב בתיכון אוהל שם. בזכות מאמצי השיכנוע של התיכוניסטים הישראלים, הסכימו האיראנים להשתתף באותה קבוצה, וכך הרוויחו גם ישראל וגם איראן, שכן הנבחרת הישראלית, יחד עם הנבחרות של איראן, של איטליה, של גרמניה ושל סין, זכו בתואר אלופי העולם בקטגוריה שבה התחרו.

בנוסף, חבר השופטים החליט להעניק לנבחרת הישראלית פרס מיוחד – "הערכה על רוח ספורטיבית"- עבור המאמץ שעשו חברי הקבוצה לחבור עם האיראנים ולשחק עמם למרות המחלוקות הפוליטיות. בשיחה אתמול, סיפר התיכוניסט עידן נוטי, כי חבריו והוא ניסו לשכנע את התיכוניסטים האיראנים לא להחרים אותם, ואז דיברו עם אחד המורים האיראנים שלהם. "אחרי יום, ניגש אליי המורה לרובוטיקה האיראני, שהוא המנטור של הנבחרת האיראנית, ועל פניו חיוך גדול, והוא סיפר שהקונפליקט נפתר וכי איראן מסכימה לשחק עם ישראל. אני חושב שהמקרה הזה מדגיש כמה שהידברות בין בני האדם  חשובה. צריך פשוט לשבת ולדבר", אמר אתמול נוטי.

אגב, נוטי התיכוניסט לא הסתפק בשיכנועם של האיראנים להשתתף, ולא רק קטף עם נבחרתו את המקום הראשון, אלא הוא גם זה שפנה לשר המדע במכתב, ובו גולל את פרטי הסיפור. שר המדע, יעקב פרי, התרגש למקרא המכתב, וזימן את התיכוניסטים הישראלים ללשכתו והעניק להם תעודות הוקרה מטעם משרד המדע. "אתם ההוכחה לכך שהמדע חוצה גבולות וסכסוכים. דרך התחרות נפתח ציר ישיר ובלתי אמצעי בין ישראלים ואיראנים, וזהו הישג עצום. בשם עם ישראל אני מביע את גאוותי בהישגים – שלושת הפרסים שקטפתם מביאים גאווה גדולה למדינה", אמר שר המדע.

במשלחת הישראלית שיצאה לתחרות היו נבחרות נוספות בקטגוריות ריקוד והצלה, והיא כללה בסך הכל שש בנות ושבעה בנים.

כתיבת תגובה

מידע

ערך זה פורסם ב-אוגוסט 21, 2014 מאת ב-המחר הנועז ותויגה ב-, .